Cod NC: 7214.2.3

Descrierea ocupaţiei: 

Lăcătuşul mecanic de întreţinere şi reparaţii universale îşi desfăşoară activitatea în ateliere specializate în reparaţii de maşini unelte, utilaje sau instalaţii industriale sau în locul în care maşinile unelte, utilajele sau instalaţiile industriale lucrează în mod normal şi necesită reparaţii sau revizii pe loc, ca urmare a defectării lor. Lăcătuşul mecanic de întreţinere şi reparaţii execută lucrări de întreţinere curentă şi înlăturarea tuturor dereglărilor şi defecţiunilor apărute în timpul funcţionării, controlează periodic exploatarea corectă a maşinilor şi utilajelor în scopul prevenirii eventualelor avarieri accidentale şi execută reparaţii curente sau capitale.

Lăcătuşul mecanic de întreţinere şi reparaţii universale cunoaşte tehnologia reparaţiilor la maşini unelte, instalaţii sau utilaje, cunoaşte modul de funcţionare al acestora, lanţul cinematic la maşini unelte sau utilaje precum şi schemele şi desenele ce ilustrează interdependenţa ansamblurilor şi subansamblurilor care compun maşina unealtă, utilajul sau instalaţia. Pe baza acestora va diagnostica şi remedia defecţiunile intervenite la maşinile unelte, utilajele sau instalaţiile defecte, va executa probele de funcţionare după efectuarea reparaţiilor şi repunerea în parametrii tehnici din documentaţia maşinii.

Lucrările efectuate de lăcătuşul mecanic de întreţinere şi reparaţii se aplică la o mare diversitate de maşini, utilaje şi instalaţii şi cuprind în general: întreţinerea curentă a maşinilor şi instalaţiilor şi înlăturarea tuturor dereglărilor şi defecţiunilor apărute în timpul funcţionării; controlul periodic al exploatării corecte a utilajelor în scopul prevenirii eventualelor avarieri accidentale; controlul bunei funcţionări a sistemului de ungere centrală; efectuarea recondiţionării sau înlocuirii unor organe de maşini în cazul defecţiunilor neprevăzute sau al constatării unei uzuri premature a acestora; executarea de reparaţii curente şi reparaţii capitale.

Lăcătuşul mecanic de întreţinere şi reparaţii, pe lângă cunoaşterea construcţiei diferitelor tipuri de maşini şi instalaţii de lucru, trebuie să aibă cunoştinţe asupra organelor de maşini şi asupra importanţei fiecărui organ în lanţul cinematic al maşinii respective, asupra procesului tehnologic de executare a pieselor de schimb şi desfăşurării reparaţiilor. De asemenea trebuie să cunoască materialele folosite pentru execuţia pieselor de schimb, proprietăţile lor fizice şi mecanice, utilizarea lor în procesul de reparare, tratamentele termice adecvate în raport cu destinaţia funcţională şi materialul utilizat. Trebuie să cunoască bine desenul tehnic şi toleranţele uzuale.

Unităţile de competenţă: 

- Comunicare în limba maternǎ
- Comunicare în limbi strǎine
- Competenţǎ matematicǎ şi competenţe de bazǎ în ştiinţǎ şi tehnologie
- Competenţe informatice
- A învǎţa sǎ înveţi
- Competenţe sociale şi civice
- Spirit de iniţiativǎ şi antreprenoriat
- Exprimare şi conştiinţǎ culturalǎ
- Aplicarea prevederilor legale referitoare la sǎnǎtatea şi securitatea în muncǎ şi în domeniul situaţiilor de urgenţă
- Aplicarea normelor de protecţie a mediului
- Aplicarea procedurilor de calitate
- Organizarea locului de muncǎ
- Întreţinerea echipamentelor de lucru
- Diagnosticarea stării de funcţionare
- Întreţinerea curentă a maşinii
- Remedierea defecţiunilor 

Metode de evaluare:

Autoevaluarea - aprecierea personală a candidatului, a capacităţii profesionale proprii în raport cu cerinţele standardului

Testul scris – cuprinde un ansamblu de itemi variaţi ca mod de formulare: întrebări, exerciţii, probleme, care vizează un volum mai mare de cunoştinţe şi capacităţi pentru a afla ce informaţii deţine şi ce ştie să facă un candidat, în care se solicită diferite procese psihice: memorie, gândire, imaginaţie.

Întrebările orale – sunt considerate “o formă de conversare” prin care se urmăreşte volumul şi calitatea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor candidaţilor şi capacitatea de a opera cu ele.

Observarea directă – evaluează capacitatea candidaţilor de a aplica în practică cunoştinţele şi gradul de stăpânire al abilităţilor formate.

Proiectul – este un demers evaluativ mai amplu, ce permite o apreciere complexă şi nuanţată a învăţării, ajutând la identificarea unor calităţi individuale ale cadidaţilor.

Portofoliul – este un instrument de evaluare complex ce include experienţa şi rezultatele obţinute prin celelalte metode de evaluare, urmărind progresul global efectuat de candidat.

Raportul din partea altor persoane – este o metodă suplimentară de apreciere a competenţelor profesionale, fiind oferit de către colegi, şefi, colaboratori

 

Acte necesare:

- act de identitate (buletin, carte de identitate)
- certificat de naştere

- act de studii

 

Standard ocupaţional:   SO Lăcătuș mecanic întreținere și reparații